Archipelag Skarbów - Wielogłowy
W dniach 21 – 22 kwietnia w Szkole Podstawowej w Wielogłowach odbył się program profilaktyki zintegrowanej - Archipelag Skarbów. Był on skierowany nie tylko do młodzieży w wieku 14-17 lat; ale także nauczycieli i rodziców. Podstawowym wspólnym celem programu jest emocjonalny rozwój młodego człowieka oraz połączenie profilaktycznych treści z dobrą zabawą.
Archipelag Skarbów oparty jest na modelu profilaktyki zintegrowanej zakładającej, że to rodzice, jako pierwsi przewodnicy pełnią najważniejszą rolę w rozwoju młodego człowieka. Według realizatora programu dr Szymona Grzelaka, „treści programu muszą dotyczyć kluczowych rozwojowo tematów i uruchamiać głębokie, silne motywacje skłaniające do zgeneralizowanej zmiany postępowania”.
Archipelag Skarbów wspiera rodziców i nauczycieli w przekazywaniu młodzieży szeroko rozumianych wartości. Obejmuje działania w obszarach takich jak: profilaktyka korzystania z substancji psychoaktywnych, wychowanie ku miłości i odpowiedzialności za swoje działania, a także profilaktykę związaną z HIV/AIDS. Dziś w dynamicznie zmieniającym się świecie, w obliczu zagrożeń nasza młodzież wymaga szczególnej uwagi i opieki. W dobie Internetu i możliwości powszechnego dostępu do informacji młode pokolenie narażone jest na wiele niebezpieczeństw oraz wpływów, które mogą negatywnie oddziaływać na rozwój i przyszłe dorosłe życie młodego człowieka. Dlatego istotnym elementem programu, którego inicjatorem jest Gmina Chełmiec jest zachęta do równomiernego rozwoju, budowania relacji opartych na szacunku, rozwijaniu pasji i dążeniu do spełnienia marzeń.
Szkoła Podstawowa im. gen. J. Gizy w Wielogłowach w czasie realizowanego Archipelagu Skarbów gościła młodzież i opiekunów ze szkół podstawowych w Librantowej, Januszowej i Piątkowej. Organizatorzy w ramach prowadzonej kampanii przeprowadzili szkolenia dla Rad Pedagogicznych oraz rodziców. W imieniu organizatorów dziękujemy wszystkim za udział w programie.
(źródło: chelmiec.pl)
Klasy I-II w Sądeckiej Bibliotece Publicznej
21 kwietnia klasy I i II wyruszyły do Sądeckiej Biblioteki Publicznej - oddziału dla dzieci, mieszczącego się przy ulicy Lwowskiej 21 w Nowym Sączu. Zostaliśmy zaproszeni na spotkanie z książką „Pippi Pończoszanka”- Astrid Lindgren. Warsztaty pomogły poznać niektóre przygody wesołej dziewczynki z warkoczykami, ale też były świetną zabawą. Nasi najmłodsi uczniowie brali udział w wielu ciekawych zabawach i konkurencjach - idąc śladami bohaterów książki. Zostali również zapoznani ze zbiorami biblioteki, mogli sami poszperać w księgozbiorach, a uczniowie, którzy mieli kartę Sądeckiej Biblioteki - mogli wypożyczyć książkę. Mamy nadzieję, że zajęcia biblioteczne rozbudziły apetyt do czytania, bo dzięki nim i naszej wyobraźni możemy przenieść się w wiele fantastycznych miejsc i przeżyć przygody o jakich nam się nawet nie śniło.
‘’Książki kochają każdego, kto je otwiera, dając mu poczucie bezpieczeństwa i przyjaźń, niczego w zamian nie żądając...” Cornelia Funke
Deklaracja dostępności cyfrowej Szkoły Podstawowej w Januszowej
1. Nazwa podmiotu publicznego
SZKOŁA PODSTAWOWA W JANUSZOWEJ zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Szkoły Podstawowej w Januszowej https://www.szkola-januszowa.pl
2. Data publikacji i aktualizacji
Data publikacji strony internetowej: 2020-05-02
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2022-04-21
3. Dane kontaktowe
Osoba do kontaktu: Jadwiga Gwóźdź
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefon: (18) 5480400
4. Data sporządzenia Deklaracji Dostępności oraz metoda ceny dostępności cyfrowej
Oświadczenie sporządzono dnia: 2022-03-31
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
5. Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych:
Wymagania, które nie zostały spełnione:
- niektóre zdjęcia z wydarzeń nie posiadają pełnych opisów alternatywnych
- mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności
- dokumenty w PDF nie są dokumentami edytowalnymi.
- filmy nie posiadają napisów dla osób głuchych (filmy zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej)
- alternatywa w postaci tekstu (nie wszystkie pliki graficzne posiadają alternatywny tekst)
- kontrast dla treści niebędących tekstem (nie wszystkie pliki graficzne posiadają kontrast)
6. Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
7. Dokumenty
Na stronach znajduje się wiele plików do pobrania. Większość z nich pochodzi z zasobów wewnętrznych. Może się zdarzyć, że nie wszystkie pliki będą w pełni dostępne, np. może w nich brakować nagłówków lub opisów alternatywnych do tabel i grafik.
8. Wersja mobilna
Serwis został zbudowany w oparciu o metodę „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Metoda ta sprawia, że serwis automatycznie dostosowuje wyświetlanie do rozdzielczości oraz wielkości ekranu. Nie wymaga powiększania, ani przewijania w kierunku poziomym. W urządzeniach takich jak tablety, smartfony, telefony komórkowe serwis jest znacznie bardziej czytelny i przyjazny w obsłudze.
9. Dodatkowe informacje
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH
- Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab.
- W całym serwisie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności – klawisz TAB.
- Linki – także te prowadzące do serwisów zewnętrznych – otwierają się w nowej karcie.
- Kontrast tekstu do tła – dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących.
- Staramy się pisać zrozumiałe teksty oraz formatować je w sposób zgodny z zasadami dostępności.
- Zdjęcia i grafiki które nie wyświetlają grafiki na przykład na urządzeniach mobilnych w serwisie mają alternatywne opisy.
Strona posiada następujące ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami:
- podwyższony kontrast (białe tło, czarne lub czerwone litery),
- możliwość powiększenia wielkości liter na stronie.
OPISY ALTERNATYWNE GRAFIK I ZDJĘĆ
W serwisie do grafik i zdjęć, prezentujących istotne informacje, staramy się dodawać opisy alternatywne. Ponadto przyciski i pola formularzy są właściwie opisane.
Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Aplikacje mobilne
Podmiot nie posiada aplikacji mobilnych.
10. Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt . Osobą wyznaczoną do kontaktu jest Jadwiga Gwóźdź, adres poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Kontaktować można się dzwoniąc na numer telefonu (18 5480400). Wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności można składać na adres e- mail szkoły Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich
Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich: https://www.rpo.gov.pl/
11. Opis dostępności architektonicznej.
1. Szkoła Podstawowa w Januszowej zlokalizowana jest w Januszowej 5.
2. Wejścia do budynku szkoły znajdują się na parterze: wejście główne jest przystosowane dla wózków i wejście od strony boiska szkolnego.
3. Szkoła Podstawowa w Januszowej zlokalizowana jest na trzech poziomach połączonych ze sobą schodami. Na każdym poziomie zlokalizowana jest toaleta. W budynku szkoły korytarze, schody i balustrady schodów są zgodne z prawem budowlanym.
4. Szkoła posiada parking. Obsługa szkoły stara się reagować na wszystkie prośby związane z niedogodnościami architektonicznymi płynące ze strony osób z niepełnosprawnościami.
5. Zgodnie z Ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma prawo wstępu na teren szkoły. warunkiem wejścia na teren budynku z psem asystującym jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.
6.9 W szkole zainstalowany jest system monitoringu - kontrolowane są wejścia i wyjścia osób z zewnątrz; przy wejściu znajduje się sekretariat, a w niej pracownik za pośrednictwem, którego można przywołać nauczyciela, skorzystać z kontaktu telefonicznego.
7. MOŻLIWE UTRUDNIENIA W DOSTĘPIE I KORZYSTANIU DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
- w budynku szkoły nie ma zamontowanych platform, informacji głosowych, pętli indukcyjnych.
- na terenie nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.
- w budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci
Drodzy uczniowie i rodzice !!!
Nasza szkoła przystąpiła do projektu “Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”. Celem akcji jest podniesienie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży, oraz zwrócenie uwagi na prawidłowe zagospodarowanie odpadami. W zamian za przyniesiony zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny szkoła otrzyma bon, który wykorzysta na nagrody rzeczowe w postaci sprzętu sportowego lub materiałów biurowych. Jedynym warunkiem jest mobilizacja do działania, porządki domowe i chęci!
Do akcji szkolnej mogą przyłączyć się również firmy i instytucje, które oddadzą zużyty sprzęt na rzecz wybranej szkoły.
,,Im więcej sprzętu uzbieramy, tym wyższy bon otrzymamy!!!’’
Termin Akcji: 21.04.-08.05.22r.
Miejsce Akcji: parking przy szkole w Januszowej
ZBIERAMY: KOMPUTERY, DRUKARKI, MONITORY, TELEFONY, SPRZĘT RTV I AGD, BATERIE, AKUMULATORY, KABLE, TUSZE ATRAMENTOWE, ITP.
Szczegółowe informacje dotyczące zbieranych śmieci dostępne tutaj.
NIE ODBIERAMY TONERÓW I ŚWIETLÓWEK
29. Międzynarodowy Konkurs Plastyczny „Mieszkam w Beskidach”
Znane są już rozstrzygnięcia w 29. Międzynarodowym Konkursie Plastycznym „Mieszkam w Beskidach”, którego organizatorem jest Gminny Ośrodek Kultury w Świnnej.
Jak poinformował Mieczysław Krzak, dyrektor GOK Świnna, na konkurs wpłynęło około 6 tysięcy z całej Polski, ale także ze Republiki Czeskiej, Słowacji i Ukrainy.
Wyniki dostępne są TUTAJ.
Kategoria Wyróżnienia Dyrektora: Weronika Michalska klasa V;
Kategoria Rysunek, Malarstwo (10-12 lat I miejsce): Bartłomiej Sikora klasa V;
Kategoria Rysunek, Malarstwo (10-12 lat Wyróżnienie): Weronika Michalska klasa V;
Kategoria Wyklejanka, Kolaż (10-12 lat Wyróżnienie): Zuzanna Magiera klasa VI;
Kategoria Makieta (10-12 lat I miejsce): Gabriela Dora klasa V;
Kategoria Makieta (10-12 lat Wyróżnienie): Bartłomiej Sikora klasa VI;
Kategoria Fotografia (10-12 lat II miejsce): Batrtłomiej Sikora klasa VI;
Kategoria Poezja, Proza (10-12 lat I miejsce): Bartłomiej Sikora klasa VI.
(fot. i tekst źródło: https://beskidzka24.pl/wyniki-konkursu-mieszkam-w-beskidach/)