LogoSP2

 

 18 548-04-00    sekretariat@spjanuszowa.chelmiec.plJanuszowa 5, 33-300 Nowy Sącz   Facebook  epuap1 /SPJanuszowa/SkrytkaESP bipbip

W Służbie Prawu

Dnia 24 listopada naszą szkołę odwiedzili funkcjonariusze Służby Więziennej z Zakładu Karnego w Nowym Sączu w ramach Ogólnopolskiego programu edukacyjnego Służby Więziennej związanego z prewencją przestępstw wśród młodzieży „W Służbie Prawu”. Uczniowie klas VII-VIII podczas spotkania z naszymi gośćmi dowiedzieli się, czym właściwie jest odpowiedzialność karna, czym różni się więzienie od aresztu, czy co trzeba zrobić, żeby zostać funkcjonariuszem. Pod koniec zajęć uczniowie mieli możliwość obejrzenia i przymierzenia środków ochrony osobistej używanych w służbie oraz zadania dodatkowych pytań odnośnie codziennej pracy funkcjonariuszy.
Miłym zaskoczeniem było dla nas wręczenie certyfikatu ukończenia programu przekazanego na ręce psychologa szkolnego – Pani Anny Świerad.
(tekst: uczniowie klasy 7)
404374563 798870982040085 4939660207462212792 n 404352460 798871278706722 5863660782231190569 n 404325700 798871378706712 5825399988554305378 n
 

Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień

405661397 798869642040219 6731713009747649649 n21 listopada obchodziliśmy Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień – święto inspirujące do tego, byśmy byli dla siebie otwarci i zarażali innych pozytywną energią. Dla naszej szkoły ważne jest, abyśmy codziennie pamiętali o szacunku do drugiego człowieka, życzliwości i uśmiechu na co dzień. Tego dnia, w szczególności skupiliśmy się na przekazywaniu pozytywnych życzeń, serdecznych pozdrowień i kierowaliśmy się powiedzeniem „życzliwość uskrzydla”. Każdy, chętny do włączenia się do akcji uczeń naszej szkoły otrzymał papierowe piórko, na którym miał napisać słowa, które chciałby usłyszeć od drugiego człowieka. Nie zabrakło „piórek” takich jak: „kocham cię”, „jesteś wyjątkowy”, „pomogę ci” – z nich wszystkich stworzyliśmy skrzydła, bo to właśnie takie słowa, podnoszące nas na duchu i pełne wsparcia dodają nam skrzydeł.
Życzliwość uskrzydla nas wszystkich i sprawia, że nasza szkoła jest jeszcze lepszym miejscem do nauki i wspólnego rozwoju.

Dbamy o higienę jamy ustnej

404960137 797823755478141 1388252870087497365 nZdrowie to nie tylko odpowiednie odżywianie, ruch fizyczny, zdrowie to także dbanie o higienę osobistą oraz higienę jamy ustnej. W związku z tym poprosiliśmy Panią Pielęgniarkę szkolną, żeby przeprowadziła zajęcia o prawidłowym myciu ząbków. Dzieci bardzo uważnie wysłuchały rad specjalistki i obiecały, że będą regularnie myć ząbki. Na zachętę otrzymały szczoteczki do zębów oraz kalendarz mycia zębów, który po trzech tygodniach systematycznego zaznaczania mogą przynieść do szkoły w celu pochwalenia się swoją systematycznością. Obszerna galeria na naszym fb

Dzień Zdrowego Śniadania u najmłodszych dzieci w szkole

402118834 797284948865355 6393925061021357986 nDzisiejszy dzień był uzupełnieniem tematu tygodniowego na temat odżywiania i zdrowego trybu życia. Dzieci mogły przynieść do szkoły ulubione produkty i skomponować swoje zdrowe śniadanie. Samodzielnie próbowały obierać i kroić warzywa, jajka, smarować bułeczki lub chleb masełkiem oraz kreatywnie i apetycznie poukładać swoje produkty. Nie zabrakło też miłych dzieci, które podzieliły się swoim produktami i pomysłami na wykonanie smacznych kanapeczek. 
Obszerna galeria na naszym fb

V Edycja Gminnego Konkursu Kaligraficznego

f10673920W dniu 20.11. 2023r. w Szkole Podstawowej im. Władysława Broniewskiego w Klęczanach odbyła się V Edycja Konkursu Kaligraficznego. Organizatorami tegorocznego konkursu byli: Pani Danuta jeż i Pan Aleksander Duda.

Mądre przysłowie powiada, iż ten człowiek, który kaligrafuje, sam siebie portretuje… i stało się jesteśmy już po V Edycji Gminnego Konkursu Kaligraficznego w Szkole Podstawowej w Klęczanach.

Nie zabrakło akcentu historycznego który w chwili oczekiwania na wyniki przedstawił dyrektor szkoły. Wspomniał o dziejach pisma, a mianowicie, że pismo towarzyszy ludzkości od ponad 6 tys. lat, kiedy to w Mezopotamii - Sumerowie opracowali system znaków potrzebnych m. in. do podliczania corocznych plonów itp. Na początku III tysiąclecia p.n.e., głównie z pisma obrazkowego, rozwinęło się w Egipcie pismo hieroglificzne - Hieroglifów używano - aż przez trzy tys. lat. Hieroglify odczytano dopiero w XIX wieku. Nie odczytano do dziś starożytnego pisma z Doliny Indus… to ogromna strata.

Dalszy rozwój pisma hieroglificznego prowadził ku pismu, w którym każdemu wyrazowi i jego formie gramatycznej odpowiada oddzielny znak. Takim pismem posługują się obecnie Chińczycy. Jest to najdziwniejszy "alfabet" jaki przetrwał do czasów dzisiejszych. Istnieje w nim ponad 50 000 różnych znaków…

Później po wielu tysiącach lat ewolucji żeglarski lud morza Śródziemnego – Fenicjanie [w tym również ludy hebrajskie] 2 połowa II tysiąclecia p.n.e. (1600 r. p.n.e.) zauważyli, że słowa składają się z pojedynczych dźwięków… i stworzyli z nich alfabet czyli strukturę 22 kilku znaków, które odpowiednio modyfikowane tylko w tak prostym schemacie tworzą wyrazy, a te z kolei zdania. Ten rodzaj pisma przejęli od ludów semickich około 1000 lat p.n.e. starożytni Grecy wzbogacając go o samogłoski, a od nich Rzymianie podbijając Grecję… W 47 roku p.n.e. Juliusz Cezar zajął Aleksandrię i częściowo zniszczył największy ośrodek kultury świata starożytnego – Bibliotekę Aleksandryjską założona po śmierci Aleksandra Macedońskiego w 323 r. p. Ch. przez Ptolemeusza I Setora – władcę Egiptu.  Spłonęło bezpowrotnie kilkaset tysięcy dzieł w tym cały katalog biblioteczny… W 273 roku Bibliotekę Aleksandryjska całkowicie zniszczył cesarz Lucjusz Domicjusz Aurelian… i tak - zapiski z III w. P. Ch – niemal całkowicie zostały wymazane z dziejów… Ludzkość utraciła większość dzieł hellenistycznych, brakuje nam drugiej dekady Tytusa Liwiusza – bo niemal wszystkie pisma z owej epoki zaginęły - pożar biblioteki Aleksandryjskiej potem złupieniu jej przez piratów - większość dzieł spłonęła lub została skradziona,  a potem zatonęła wraz ze statkami, które miały być  sprzedane w Europie – stąd mamy nieliczne traktaty naukowe przekazane przez Bizantyjczyków, Arabów – a Europa nie zachował się prawie nic. To kolejna wielka strata usłyszeli uczestnicy konkursu. 

Pismo – to  wynalazek zrewolucjonizował ludzkość niebywale…. I czyni to dalej…. Wszystko, co wiemy bowiem o człowieku z jego przeszłości wiemy m. in. dzięki mowie, mówił Noam Chomsky.  Ale mowa zawsze była i jest ulotna , zaś pismo jest „nieśmiertelne” niemal zawsze brzmi echem w wieczności….

Pismo jest drugim podstawowym środkiem porozumiewania się i zawsze zadawane były w związku z tym  pytania? Jakie były faktyczne motywy wynalezienia pisma? Czy kryje się za nimi duchowa potrzeba uwiecznienia własnych dokonań, historyczne dążenie do utrwalenia idee i wydarzeń czy raczej prozaiczna potrzeba gromadzenia informacji, która dzisiaj w erze komputerów i sieci staje się dla nas codziennością , mierzona gigabajtami , terabajtami itd…

Jak łatwo zauważyć, dziś pismo – było okazją do spotkania się, porozmawiania i w końcu do podjęcia wyzwania – i poznania mistrzów kaligrafii. Niech dziś towarzyszy wam wszystkim - dobry nastrój, spokojna atmosfera, zasada fair-play a na koniec niezapomniane wspomnienia wspomnieli organizatorzy konkursu.

W tegorocznej  edycji wzięło udział 46 uczniów w dwóch kategoriach wiekowych z terenu całej Gminy Chełmiec.

Mistrzami kaligrafii zostali kolejno:

W kategorii klas 1-3:

  1. miejsce zajęła Tokarczyk Lena- SP Krasne Potockie
  2. miejsce zajęła Lorek Jowita – SP Trzetrzewina
  3. miejsce zajęła  Merkowska Patrycja- SP Biczyce Dolne

Wyróżnieni uczniowie:

  • Kądziołka Nikola- SP Klęczany
  • Wójcik Marika- SP Rdziostów
  • Romańska Zofia- SP Świniarsko

W kategorii klas 4-7:

  1. miejsce zajęła Gołąb Justyna- SP Librantowa
  2. miejsce zajęła Kania Julia – SP Januszowa
  3. miejsce zajęła Głód Alan- SP Paszyn

Wyróżnieni uczniowie:

  • Rymarczyk Mateusz- SP Biczyce Dolne
  • Radom Aleksandra- SP Marcinkowice
  • Faron Piotr- SP Niskowa

Wszystkim gratulujemy, każdy uczestnik został nagrodzony, upominkiem i brawami wręczonymi przez wójta Bernarda Stawiarskiego jak również dyrektora SP w Klęczanach Aleksandra Dudę.
(źródło i fot.: chelmiec.pl)

Mistrzostwa Gminy Chełmiec w koszykówce

20 listopada 2023r  w hali Szkoły Podstawowej w Piątkowej odbyły się Mistrzostwa Gminy Chełmiec w koszykówce dziewcząt i chłopców Szkół Podstawowych. Udział wzięło 9 szkół z terenu Gminy Chełmiec: Trzetrzewina,  Marcinkowice,  Chełmiec,  Paszyn, Klęczany, Januszowa, Piątkowa, Librantowa oraz Wielogłowy. W rywalizacji dziewcząt zwyciężyła Trzetrzewina przed  Chełmcem oraz Librantową, a w rywalizacji chłopców bezkonkurencyjna była SP w Klęczanach przed Chełmcem i Piątkową.
Najlepsze drużyny będą reprezentować Gminę Chełmice na zawodach międzygminnych, które odbędą się 27.11.2023r na hali sportowej w Piątkowej. Trzy najlepsze drużyny otrzymały puchary oraz dyplomy a pozostałe pamiątkowe dyplomy. Dodatkowo najlepsze drużyny otrzymały wejściówki na basen. Nagrody oraz puchary wręczał Wójt Gminy Chełmiec Bernard Stawiarski oraz  Dyrektor SP w Piątkowej mgr Agata Łukacz. Wszystkie drużyny zostały na zawody zawiezione a po ich zakończeniu odwiezione do swoich szkół.źródło: chelmiec.pl)

393103234 366266852449808 4557205189480178727 n 387330978 331431902832394 7539704357142532560 n 393102146 2123872731282303 1090403593171599525 n

 

#ŚwiatowyDzieńTabliczkiMnożenia

„Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają” to hasło akcji edukacyjnej XIII Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia (ŚDTM), który w tym roku wypada 17 listopada. Jej celem jest propagowanie zabawowej formy nauczania-uczenia się matematyki. Ma ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest okazją do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości.
W naszej szkole przygotowania do tego dnia trwały od kilku tygodni. Uczniowie powtarzali i utrwalali tabliczkę mnożenia, rozwiązywali łamigłówki matematyczne, przyozdabiali szkołę tematycznymi plakatami i dekoracjami.
Finał akcji odbył się w dniu dzisiejszym. Wszyscy uczniowie z dużym zaangażowaniem wzięli w nim udział. Młodsi, z klas I-III również chętnie włączyli się w aktywne świętowanie. Pierwszaki wykonały wspólnie plakat z przykładami tabliczki mnożenia, natomiast uczniowie klasy II i III rozwiązywali "Łamigłówki z mnożenia" i wykonywali kodowane kolorowanki oraz w formie zabawy na czas - wzięli udział w interaktywnym quizie z tabliczki mnożenia, co wywołało wśród nich wiele emocji. Podczas przerw, kilka dwuosobowych grup uczniów z kl. II i III zachęcało starszych uczniów do wylosowania dla siebie działań na mnożenie. Starsze klasy, od IV do VIII, na lekcjach matematyki wykonywały tabliczkowe obliczenia na czas oraz w grupach rozwiązywały konkursowe łamigłówki matematyczne. Dużym powodzeniem cieszyły się Patrole Egzaminacyjne, które w czasie przerw rozdawały losy i sprawdzały znajomość tabliczki mnożenia starszych kolegów. Dodatkowo za bezbłędne obliczenia nagradzały słodkościami. Po podsumowaniu akcji i sprawdzeniu prac konkursowych możemy śmiało stwierdzić, iż mamy wielu ekspertów tabliczki mnożenia wśród naszych uczniów. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w przygotowanie ŚDTM. Obszerna galeria na naszym fb
402858464 795350985725418 6843347850412216738 n 401856216 795352435725273 3322536732103699301 n 402906404 795352819058568 7747319265835864372 n 402913249 795353052391878 5043111811116359164 n
 

16 Listopada Światowy Dzień Tolerancji

401841164 794794739114376 5025700581551776954 nBudujmy mosty zamiast murów.

Światowy Dzień Tolerancji został ustanowiony przez ONZ w 1996 roku, a poprzez rezolucję nr 51/95 data 16 listopada została wybrana na hołd dla urodzin Deklaracji Praw Człowieka, która została przyjęta w 1945 roku.

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Tolerancji, dzień poświęcony budowaniu mostów porozumienia pomiędzy różnymi kulturami, religiami i światopoglądami. Tolerancja to fundament, na którym można zbudować społeczeństwo oparte na szacunku, zrozumieniu i akceptacji różnic.

Tolerancja-mówiąc najprościej, to umiejętność akceptowania innych, pomimo różnic kulturowych, religijnych, rasowych czy światopoglądowych. Jednak to nie tylko pasywna akceptacja istniejących różnic, ale również aktywne poszukiwanie porozumienia, dialogu i wspólnego działania.

Pierwszym krokiem w kierunku tolerancji jest zrozumienie, że różnice są naturalną częścią ludzkiego doświadczenia. Każdy człowiek ma swoją unikalną historię, kulturę i wiarę. Tolerancja nie oznacza zgody na wszystko, ale raczej zdolność do szanowania punktu widzenia innych, nawet jeśli się z nim nie zgadzamy. Dlatego ważne jest, abyśmy nauczyli się patrzeć na świat oczami innych. Dzięki temu możemy tworzyć przestrzeń, w której różnorodność jest ceniona, a nie traktowana jako przeszkoda.

Edukacja odgrywa istotną rolę w procesie budowy tolerancji. Dzieci i młodzież, ucząc się tolerancji w szkole, rozwijają umiejętność współpracy i szacunku. Kształtowanie postaw tolerancji już od najmłodszych lat może zapobiec wielu konfliktom i stereotypom, które mogą rozwijać się w późniejszym życiu. Uczmy nasze dzieci, że różnice mogą być siłą, a nie przyczyną konfliktów. A przede wszystkim, że każdy człowiek zasługuje na szacunek.

W obliczu narastających problemów społecznych, takich jak ksenofobia, rasizm czy nietolerancja religijna, Światowy Dzień Tolerancji staje się dniem, w którym każdy z nas może zastanowić się, jakie kroki podejmuje, aby wspierać różnorodność i akceptację. N Tolerancja to klucz do budowania lepszego, bardziej jednolitego świata, w którym każdy ma miejsce i godność.
(autor: I.D-B.)

Poniżej filmik, który nakręciły uczennice kl. 7, Amelia i Kasia.
Dziękuję wszystkim, którzy zechcieli się wypowiedzieć.

Więcej artykułów…

 

Pic1 min

 

 

 

Pic1 min

 

 

 

Pic1 min

 

 

 

Pic1 min

 

 

 

 Masz ważne pytanie? Chcesz zgłosić się do nas z problemem? Służymy pomocą!

Kontakt1 min