XI Gminny Konkurs Języka Angielskiego "Paper Free English Contest"
W dniu dzisiejszym, tj. 10 kwietnia 2025 roku, w Szkole Podstawowej w Paszynie odbył się XI Gminny Konkurs Języka Angielskiego "Paper Free English Contest". W wydarzeniu wzięli udział uczniowie z wielu szkół naszej gminy, rywalizując w nowoczesnej, cyfrowej formule sprawdzającej ich umiejętności językowe.
Naszą szkołę godnie reprezentowali uczniowie klasy VI – Kacper Potapczyk i Tomasz Michalski. Chłopcy wykazali się dużą wiedzą, refleksem i bardzo dobrą znajomością języka angielskiego, zdobywając ostatecznie 4. miejsce w konkursie.
Gratulujemy Kacprowi i Tomaszowi świetnego wyniku oraz życzymy dalszych sukcesów w nauce języka angielskiego!
Rekolekcje wielkopostne 2025
W dniach 7–9 kwietnia 2025 roku w kaplicy na Januszowej odbyły się rekolekcje wielkopostne dla uczniów naszej szkoły. Duchowym przewodnikiem tych szczególnych dni był ksiądz Marian, który codziennie spotykał się z dziećmi i młodzieżą – najpierw z klasami I–III, a następnie z uczniami klas IV–VIII.
Rekolekcje były czasem refleksji, modlitwy, ale również radości i wspólnego przeżywania wiary. Każde spotkanie wypełnione było ciepłymi słowami księdza Mariana, który w prosty i zrozumiały sposób przekazywał ważne prawdy duchowe. Nie zabrakło także radosnego śpiewu – pieśni religijne, śpiewane z entuzjazmem przez dzieci, rozbrzmiewały w kaplicy przy dźwiękach gitary, na której grała pani Ela.
Atmosfera rekolekcji była bardzo serdeczna i budująca, a wspólnie spędzony czas na pewno pozostanie na długo w sercach uczestników.
Półfinały Wojewódzkich Igrzysk Dzieci w indywidualnym tenisie stołowym
W dniu 2 kwietnia 2025 r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 4 w Limanowej odbyły się półfinały Wojewódzkich Igrzysk Dzieci w indywidualnym tenisie stołowym. W turnieju wzięli udział najlepsi zawodnicy i zawodniczki reprezentujący powiaty: nowosądecki, limanowski, gorlicki oraz miasto Nowy Sącz.
Rywalizacja była zacięta, a zawodnicy zaprezentowali wysoki poziom umiejętności i sportowego ducha walki. W ciągu całego dnia rozegrano wiele emocjonujących pojedynków, a stawką były miejsca premiowane awansem do finałów wojewódzkich, które odbędą się w Nowym Targu.
Szkołę Podstawową w Januszowej reprezentowali Tomasz Michalski oraz Wiktoria Janowska. Tomasz Michalski zaprezentował się znakomicie, zajmując 5. miejsce w klasyfikacji końcowej, co zapewniło mu awans do turnieju finałowego. Wiktoria Janowska również dzielnie walczyła przy stole, zdobywając cenne doświadczenie na tym poziomie rozgrywek.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom udziału w zawodach i życzymy powodzenia w dalszych etapach rywalizacji!
 |
 |
2 kwietnia - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – Zrozumieć i Akceptować
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. To ważny dzień, który pomaga lepiej zrozumieć osoby ze spektrum autyzmu i uczyć się, jak możemy je wspierać. Autyzm to nie choroba, lecz sposób, w jaki niektórzy ludzie odbierają świat. Osoby w spektrum mogą mieć trudności w sferze społecznego komunikowania się i interakcjach społecznych. Charakterystyczna jest tendencją do powtarzalnych wzorów zachowań, zainteresowań i aktywności. Osoby neuroatypowe mogą inaczej reagować na dźwięki, światło czy emocje. Ale tak jak każdy z nas, mają swoje pasje, zdolności i wyjątkowy sposób patrzenia na rzeczywistość. W naszej szkole zależy nam na tym, by każdy uczeń czuł się akceptowany i zrozumiany. Dlatego uczymy się, jak wspierać osoby w spektrum autyzmu, dostosowujemy naukę do ich potrzeb i rozwijamy wrażliwość na różnorodność. Wspólnie tworzymy miejsce, w którym każdy może czuć się dobrze i rozwijać swój talent. Neuroróżnorodność to termin zakładający, że nasze mózgi są różne i różnie pracują. Używając określenia „neuroróżnorodne”, odnosimy się do całej populacji ludzkiej, która obejmuje osoby neurotypowe i neuroatypowe. Neurotypowość odnosi się do osób, których sposób myślenia, przetwarzania bodźców i funkcjonowania społecznego mieści się w TYPOWYCH normach rozwojowych. Oznacza to, że ich mózg działa w sposób, który większość społeczeństwa uznaje za „standardowy” – na przykład łatwo nawiązują kontakty, dobrze adaptują się do zmian i odbierają świat w sposób przewidywalny dla innych. NeuroAtypowość obejmuje osoby, których mózg działa INACZEJ niż u osób neurotypowych( NIE GORZEJ). Może to oznaczać inne sposoby przetwarzania informacji, reagowania na bodźce czy funkcjonowania w społeczeństwie. Może- ale nie musi. Neuroatypowość obejmuje m.in. autyzm, ADHD, dysleksję, dysgrafię, dyskalkulię czy zespół Tourette’a. Autyzm jest CZĘŚCIĄ TOŻSAMOŚCI danej osoby, występuje od urodzenia i… po prostu jest. Nie jest chorobą. Jest stanem – odmiennym sposobem myślenia i odczuwania świata.
(img.: @atypowadziewczyna)
Międzynarodowy Dzień Teatru
27 marca obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Teatru. W związku z tym w oddziale przedszkolnym odbył się koncert gitarowy, który wzbogacił ten wyjątkowy dzień. Już od rana dało się wyczuć podniosłą atmosferę. Dzieci, zgodnie z zasadami savoir-vivre, przyszły odświętnie ubrane, a w sali powstała mini scena.
Przed rozpoczęciem koncertu odbyła się krótka pogadanka z wychowawcą, podczas której dzieci wykazały się znakomitą znajomością zasad zachowania się w "świątyni sztuki" - wiedziały, że w teatrze nie rozmawiamy, nie jemy i nie pijemy. Następnie pojawiła się Karolina, uczennica naszej szkoły, która od pięciu lat uczy się gry na gitarze klasycznej w Państwowej Szkole Muzycznej. W repertuarze znalazły się utwory klasyczne, takie jak "Wariacje na temat tańców węgierskich" oraz hiszpańska "Malaquena". Nie zabrakło również utworów skierowanych do najmłodszych, w tym "Pieski małe dwa" oraz popularnej piosenki z repertuaru Sanah.
Dzieci były pod ogromnym wrażeniem koncertu. Zamiast tradycyjnych pytań do wykonawczyni, posypały się same komplementy! Udało nam się jednak porozmawiać z Karoliną o jej pasji i drodze muzycznej, co było inspirującym momentem dla wszystkich uczestników.
Dziękujemy Karolinie za uświetnienie tego dnia i dostarczenie niezapomnianych wrażeń. Mamy nadzieję, że koncert stanie się motywacją dla dzieci do odkrywania swoich talentów i rozwijania pasji!
Światowy Dzień Zespołu Downa
21 marca to nie tylko Pierwszy Dzień Kalendarzowej Wiosny. To również data Światowego Dnia Zespołu Downa (3 chromosom w 21parze). Z tej okazji pani Ania i pani Iwona przygotowały zajęcia dla uczniów starszych klas. Tolerancję buduje świadomość. Dlatego właśnie w przystępny sposób zaprezentowano przyczyny, objawy i trudności osób z trisomią. Odkrywcze dla młodzieży było, że ta wada genetyczna nie musi w niczym przeszkadzać. Poznali bowiem znane osoby, które mając zespół Downa ukończyły studia i spełniają marzenia będąc: aktorami, politykami, projektantami mody, modelkami. W trakcie ciekawych filmów młodzież usłyszała krzywdzące stereotypy, które są tak powszechne i powielane przez niewiedzę. Dlatego niezwykle ważne są kampanie uświadamiające społeczeństwo jak np. " Nie oceniaj książki po okładce". Pomocne są również wszelkie programy jak niedawny "Down The Road", dzięki którym poznajemy bliżej pięknych i cudownych ludzi z dodatkowym chromosomem. Wnioski do których zgodnie doszliśmy mieszczą się w następujących słowach: tolerancja, inkluzja, wsparcie i akceptacja.