2 kwietnia - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – Zrozumieć i Akceptować
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. To ważny dzień, który pomaga lepiej zrozumieć osoby ze spektrum autyzmu i uczyć się, jak możemy je wspierać. Autyzm to nie choroba, lecz sposób, w jaki niektórzy ludzie odbierają świat. Osoby w spektrum mogą mieć trudności w sferze społecznego komunikowania się i interakcjach społecznych. Charakterystyczna jest tendencją do powtarzalnych wzorów zachowań, zainteresowań i aktywności. Osoby neuroatypowe mogą inaczej reagować na dźwięki, światło czy emocje. Ale tak jak każdy z nas, mają swoje pasje, zdolności i wyjątkowy sposób patrzenia na rzeczywistość. W naszej szkole zależy nam na tym, by każdy uczeń czuł się akceptowany i zrozumiany. Dlatego uczymy się, jak wspierać osoby w spektrum autyzmu, dostosowujemy naukę do ich potrzeb i rozwijamy wrażliwość na różnorodność. Wspólnie tworzymy miejsce, w którym każdy może czuć się dobrze i rozwijać swój talent. Neuroróżnorodność to termin zakładający, że nasze mózgi są różne i różnie pracują. Używając określenia „neuroróżnorodne”, odnosimy się do całej populacji ludzkiej, która obejmuje osoby neurotypowe i neuroatypowe. Neurotypowość odnosi się do osób, których sposób myślenia, przetwarzania bodźców i funkcjonowania społecznego mieści się w TYPOWYCH normach rozwojowych. Oznacza to, że ich mózg działa w sposób, który większość społeczeństwa uznaje za „standardowy” – na przykład łatwo nawiązują kontakty, dobrze adaptują się do zmian i odbierają świat w sposób przewidywalny dla innych. NeuroAtypowość obejmuje osoby, których mózg działa INACZEJ niż u osób neurotypowych( NIE GORZEJ). Może to oznaczać inne sposoby przetwarzania informacji, reagowania na bodźce czy funkcjonowania w społeczeństwie. Może- ale nie musi. Neuroatypowość obejmuje m.in. autyzm, ADHD, dysleksję, dysgrafię, dyskalkulię czy zespół Tourette’a. Autyzm jest CZĘŚCIĄ TOŻSAMOŚCI danej osoby, występuje od urodzenia i… po prostu jest. Nie jest chorobą. Jest stanem – odmiennym sposobem myślenia i odczuwania świata.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
(img.: @atypowadziewczyna)