18 548-04-00 sekretariat@spjanuszowa.chelmiec.plJanuszowa 5, 33-300 Nowy Sącz Facebook /SPJanuszowa/SkrytkaESP bip
Dbamy o higienę jamy ustnej
Zdrowie to nie tylko odpowiednie odżywianie, ruch fizyczny, zdrowie to także dbanie o higienę osobistą oraz higienę jamy ustnej. W związku z tym poprosiliśmy Panią Pielęgniarkę szkolną, żeby przeprowadziła zajęcia o prawidłowym myciu ząbków. Dzieci bardzo uważnie wysłuchały rad specjalistki i obiecały, że będą regularnie myć ząbki. Na zachętę otrzymały szczoteczki do zębów oraz kalendarz mycia zębów, który po trzech tygodniach systematycznego zaznaczania mogą przynieść do szkoły w celu pochwalenia się swoją systematycznością. Obszerna galeria na naszym
Dzień Zdrowego Śniadania u najmłodszych dzieci w szkole
Dzisiejszy dzień był uzupełnieniem tematu tygodniowego na temat odżywiania i zdrowego trybu życia. Dzieci mogły przynieść do szkoły ulubione produkty i skomponować swoje zdrowe śniadanie. Samodzielnie próbowały obierać i kroić warzywa, jajka, smarować bułeczki lub chleb masełkiem oraz kreatywnie i apetycznie poukładać swoje produkty. Nie zabrakło też miłych dzieci, które podzieliły się swoim produktami i pomysłami na wykonanie smacznych kanapeczek. Obszerna galeria na naszym
V Edycja Gminnego Konkursu Kaligraficznego
W dniu 20.11. 2023r. w Szkole Podstawowej im. Władysława Broniewskiego w Klęczanach odbyła się V Edycja Konkursu Kaligraficznego. Organizatorami tegorocznego konkursu byli: Pani Danuta jeż i Pan Aleksander Duda.
Mądre przysłowie powiada, iż ten człowiek, który kaligrafuje, sam siebie portretuje… i stało się jesteśmy już po V Edycji Gminnego Konkursu Kaligraficznego w Szkole Podstawowej w Klęczanach.
Nie zabrakło akcentu historycznego który w chwili oczekiwania na wyniki przedstawił dyrektor szkoły. Wspomniał o dziejach pisma, a mianowicie, że pismo towarzyszy ludzkości od ponad 6 tys. lat, kiedy to w Mezopotamii - Sumerowie opracowali system znaków potrzebnych m. in. do podliczania corocznych plonów itp. Na początku III tysiąclecia p.n.e., głównie z pisma obrazkowego, rozwinęło się w Egipcie pismo hieroglificzne - Hieroglifów używano - aż przez trzy tys. lat. Hieroglify odczytano dopiero w XIX wieku. Nie odczytano do dziś starożytnego pisma z Doliny Indus… to ogromna strata.
Dalszy rozwój pisma hieroglificznego prowadził ku pismu, w którym każdemu wyrazowi i jego formie gramatycznej odpowiada oddzielny znak. Takim pismem posługują się obecnie Chińczycy. Jest to najdziwniejszy "alfabet" jaki przetrwał do czasów dzisiejszych. Istnieje w nim ponad 50 000 różnych znaków…
Później po wielu tysiącach lat ewolucji żeglarski lud morza Śródziemnego – Fenicjanie [w tym również ludy hebrajskie] 2 połowa II tysiąclecia p.n.e. (1600 r. p.n.e.) zauważyli, że słowa składają się z pojedynczych dźwięków… i stworzyli z nich alfabet czyli strukturę 22 kilku znaków, które odpowiednio modyfikowane tylko w tak prostym schemacie tworzą wyrazy, a te z kolei zdania. Ten rodzaj pisma przejęli od ludów semickich około 1000 lat p.n.e. starożytni Grecy wzbogacając go o samogłoski, a od nich Rzymianie podbijając Grecję… W 47 roku p.n.e. Juliusz Cezar zajął Aleksandrię i częściowo zniszczył największy ośrodek kultury świata starożytnego – Bibliotekę Aleksandryjską założona po śmierci Aleksandra Macedońskiego w 323 r. p. Ch. przez Ptolemeusza I Setora – władcę Egiptu. Spłonęło bezpowrotnie kilkaset tysięcy dzieł w tym cały katalog biblioteczny… W 273 roku Bibliotekę Aleksandryjska całkowicie zniszczył cesarz Lucjusz Domicjusz Aurelian… i tak - zapiski z III w. P. Ch – niemal całkowicie zostały wymazane z dziejów… Ludzkość utraciła większość dzieł hellenistycznych, brakuje nam drugiej dekady Tytusa Liwiusza – bo niemal wszystkie pisma z owej epoki zaginęły - pożar biblioteki Aleksandryjskiej potem złupieniu jej przez piratów - większość dzieł spłonęła lub została skradziona, a potem zatonęła wraz ze statkami, które miały być sprzedane w Europie – stąd mamy nieliczne traktaty naukowe przekazane przez Bizantyjczyków, Arabów – a Europa nie zachował się prawie nic. To kolejna wielka strata usłyszeli uczestnicy konkursu.
Pismo – to wynalazek zrewolucjonizował ludzkość niebywale…. I czyni to dalej…. Wszystko, co wiemy bowiem o człowieku z jego przeszłości wiemy m. in. dzięki mowie, mówił Noam Chomsky. Ale mowa zawsze była i jest ulotna , zaś pismo jest „nieśmiertelne” niemal zawsze brzmi echem w wieczności….
Pismo jest drugim podstawowym środkiem porozumiewania się i zawsze zadawane były w związku z tym pytania? Jakie były faktyczne motywy wynalezienia pisma? Czy kryje się za nimi duchowa potrzeba uwiecznienia własnych dokonań, historyczne dążenie do utrwalenia idee i wydarzeń czy raczej prozaiczna potrzeba gromadzenia informacji, która dzisiaj w erze komputerów i sieci staje się dla nas codziennością , mierzona gigabajtami , terabajtami itd…
Jak łatwo zauważyć, dziś pismo – było okazją do spotkania się, porozmawiania i w końcu do podjęcia wyzwania – i poznania mistrzów kaligrafii. Niech dziś towarzyszy wam wszystkim - dobry nastrój, spokojna atmosfera, zasada fair-play a na koniec niezapomniane wspomnienia wspomnieli organizatorzy konkursu.
W tegorocznej edycji wzięło udział 46 uczniów w dwóch kategoriach wiekowych z terenu całej Gminy Chełmiec.
Mistrzami kaligrafii zostali kolejno:
W kategorii klas 1-3:
miejsce zajęła Tokarczyk Lena- SP Krasne Potockie
miejsce zajęła Lorek Jowita – SP Trzetrzewina
miejsce zajęła Merkowska Patrycja- SP Biczyce Dolne
Wyróżnieni uczniowie:
Kądziołka Nikola- SP Klęczany
Wójcik Marika- SP Rdziostów
Romańska Zofia- SP Świniarsko
W kategorii klas 4-7:
miejsce zajęła Gołąb Justyna- SP Librantowa
miejsce zajęła Kania Julia – SP Januszowa
miejsce zajęła Głód Alan- SP Paszyn
Wyróżnieni uczniowie:
Rymarczyk Mateusz- SP Biczyce Dolne
Radom Aleksandra- SP Marcinkowice
Faron Piotr- SP Niskowa
Wszystkim gratulujemy, każdy uczestnik został nagrodzony, upominkiem i brawami wręczonymi przez wójta Bernarda Stawiarskiego jak również dyrektora SP w Klęczanach Aleksandra Dudę. (źródło i fot.: chelmiec.pl)
Mistrzostwa Gminy Chełmiec w koszykówce
20 listopada 2023r w hali Szkoły Podstawowej w Piątkowej odbyły się Mistrzostwa Gminy Chełmiec w koszykówce dziewcząt i chłopców Szkół Podstawowych. Udział wzięło 9 szkół z terenu Gminy Chełmiec: Trzetrzewina, Marcinkowice, Chełmiec, Paszyn, Klęczany, Januszowa, Piątkowa, Librantowa oraz Wielogłowy. W rywalizacji dziewcząt zwyciężyła Trzetrzewina przed Chełmcem oraz Librantową, a w rywalizacji chłopców bezkonkurencyjna była SP w Klęczanach przed Chełmcem i Piątkową. Najlepsze drużyny będą reprezentować Gminę Chełmice na zawodach międzygminnych, które odbędą się 27.11.2023r na hali sportowej w Piątkowej. Trzy najlepsze drużyny otrzymały puchary oraz dyplomy a pozostałe pamiątkowe dyplomy. Dodatkowo najlepsze drużyny otrzymały wejściówki na basen. Nagrody oraz puchary wręczał Wójt Gminy Chełmiec Bernard Stawiarski oraz Dyrektor SP w Piątkowej mgr Agata Łukacz. Wszystkie drużyny zostały na zawody zawiezione a po ich zakończeniu odwiezione do swoich szkół.źródło: chelmiec.pl)
#ŚwiatowyDzieńTabliczkiMnożenia
„Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają” to hasło akcji edukacyjnej XIII Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia (ŚDTM), który w tym roku wypada 17 listopada. Jej celem jest propagowanie zabawowej formy nauczania-uczenia się matematyki. Ma ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest okazją do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości.
W naszej szkole przygotowania do tego dnia trwały od kilku tygodni. Uczniowie powtarzali i utrwalali tabliczkę mnożenia, rozwiązywali łamigłówki matematyczne, przyozdabiali szkołę tematycznymi plakatami i dekoracjami.
Finał akcji odbył się w dniu dzisiejszym. Wszyscy uczniowie z dużym zaangażowaniem wzięli w nim udział. Młodsi, z klas I-III również chętnie włączyli się w aktywne świętowanie. Pierwszaki wykonały wspólnie plakat z przykładami tabliczki mnożenia, natomiast uczniowie klasy II i III rozwiązywali "Łamigłówki z mnożenia" i wykonywali kodowane kolorowanki oraz w formie zabawy na czas - wzięli udział w interaktywnym quizie z tabliczki mnożenia, co wywołało wśród nich wiele emocji. Podczas przerw, kilka dwuosobowych grup uczniów z kl. II i III zachęcało starszych uczniów do wylosowania dla siebie działań na mnożenie. Starsze klasy, od IV do VIII, na lekcjach matematyki wykonywały tabliczkowe obliczenia na czas oraz w grupach rozwiązywały konkursowe łamigłówki matematyczne. Dużym powodzeniem cieszyły się Patrole Egzaminacyjne, które w czasie przerw rozdawały losy i sprawdzały znajomość tabliczki mnożenia starszych kolegów. Dodatkowo za bezbłędne obliczenia nagradzały słodkościami. Po podsumowaniu akcji i sprawdzeniu prac konkursowych możemy śmiało stwierdzić, iż mamy wielu ekspertów tabliczki mnożenia wśród naszych uczniów. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w przygotowanie ŚDTM. Obszerna galeria na naszym
16 Listopada Światowy Dzień Tolerancji
Budujmy mosty zamiast murów.
Światowy Dzień Tolerancji został ustanowiony przez ONZ w 1996 roku, a poprzez rezolucję nr 51/95 data 16 listopada została wybrana na hołd dla urodzin Deklaracji Praw Człowieka, która została przyjęta w 1945 roku.
Dziś obchodzimy Światowy Dzień Tolerancji, dzień poświęcony budowaniu mostów porozumienia pomiędzy różnymi kulturami, religiami i światopoglądami. Tolerancja to fundament, na którym można zbudować społeczeństwo oparte na szacunku, zrozumieniu i akceptacji różnic.
Tolerancja-mówiąc najprościej, to umiejętność akceptowania innych, pomimo różnic kulturowych, religijnych, rasowych czy światopoglądowych. Jednak to nie tylko pasywna akceptacja istniejących różnic, ale również aktywne poszukiwanie porozumienia, dialogu i wspólnego działania.
Pierwszym krokiem w kierunku tolerancji jest zrozumienie, że różnice są naturalną częścią ludzkiego doświadczenia. Każdy człowiek ma swoją unikalną historię, kulturę i wiarę. Tolerancja nie oznacza zgody na wszystko, ale raczej zdolność do szanowania punktu widzenia innych, nawet jeśli się z nim nie zgadzamy. Dlatego ważne jest, abyśmy nauczyli się patrzeć na świat oczami innych. Dzięki temu możemy tworzyć przestrzeń, w której różnorodność jest ceniona, a nie traktowana jako przeszkoda.
Edukacja odgrywa istotną rolę w procesie budowy tolerancji. Dzieci i młodzież, ucząc się tolerancji w szkole, rozwijają umiejętność współpracy i szacunku. Kształtowanie postaw tolerancji już od najmłodszych lat może zapobiec wielu konfliktom i stereotypom, które mogą rozwijać się w późniejszym życiu. Uczmy nasze dzieci, że różnice mogą być siłą, a nie przyczyną konfliktów. A przede wszystkim, że każdy człowiek zasługuje na szacunek.
W obliczu narastających problemów społecznych, takich jak ksenofobia, rasizm czy nietolerancja religijna, Światowy Dzień Tolerancji staje się dniem, w którym każdy z nas może zastanowić się, jakie kroki podejmuje, aby wspierać różnorodność i akceptację. N Tolerancja to klucz do budowania lepszego, bardziej jednolitego świata, w którym każdy ma miejsce i godność. (autor: I.D-B.)
Poniżej filmik, który nakręciły uczennice kl. 7, Amelia i Kasia. Dziękuję wszystkim, którzy zechcieli się wypowiedzieć.
Kajtek Czarodziej
W środę 15 listopada br. uczniowie klasy drugiej udali się do kina Sokół na film pt. Kajtek Czarodziej oparty na książce Janusza Korczaka, wybitnego pedagoga, pisarza i prekursora pedagogiki, który wyznawał zasadę:
Najważniejsze, co możemy dać dziecku, to nasza miłość, uwaga i zrozumienie.
W swojej pracy pedagogicznej i pisarskiej Korczak akcentował autonomię dziecka oraz jego prawa. Był przekonany, że dzieci są istotami wartościowymi, które mają prawo do własnych myśli i uczuć. Jego metody wychowawcze były rewolucyjne w swoim czasie, gdy dominował surowy i dyscyplinujący model nauczania. On natomiast zachęcał do dialogu z dziećmi i traktowania ich jako partnerów. Zyskał rozgłos nie tylko, jako pedagog i pisarz, ale także, jako działacz społeczny. Jego praca z dziećmi była niezwykle ważna w ówczesnym kontekście społecznym i politycznym. Niestety, zginął w tragicznych okolicznościach wojennych wraz z dziećmi z Domu Sierot, odmawiając opuszczenia ich i wybierając wspólną śmierć w obozie koncentracyjnym.
Janusz Korczak pozostawił trwałe dziedzictwo, które przypomina nam o niezwykłym znaczeniu, jakie dzieci miały w jego życiu i twórczości. Jego dzieła, w tym Kajtuś Czarodziej, nadal inspirują pedagogów, rodziców, czytelników oraz filmowców do pielęgnowania dziecięcego świata.
Uczniowie drugiej klasy po powrocie z seansu filmowego do szkoły - rozmawiali na temat swoich wrażeń oraz podzielili się ze sobą bardzo trafnymi spostrzeżeniami. Otóż ich zdaniem ...kiedy jest miłość to magia nie jest potrzebna. Uczniowie stworzyli swoje prace plastyczne, przedstawiające najciekawsze ich zdaniem sceny z filmu Kajtek Czarodziej.
#SzkołaPamięta
Nasza Szkoła Podstawowa w Januszowej już po raz kolejny wzięła udział w ogólnopolskiej akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki #SzkołaPamięta. W tym roku uczniowie uczcili pamięć o bohaterach spektaklem oraz śpiewem pieśni patriotycznych podczas uroczystej akademii z okazji Święta Niepodległości. Na korytarzu zawisły własnoręcznie wykonane przez uczniów klas 1-3 godła Polski oraz kotyliony w barwach narodowych. Również świetlica przygotowała piękną gazetkę o lokalnym bohaterze-Bolesławie Barbackim, poecie, malarzu, artyście, który został zastrzelony podczas II wojny światowej. Powodem wyroku śmierci była odmowa namalowania portretu szefowi gestapo z terenu Sądecczyzny - Heinrichowi Hamannowi.
Podczas "spaceru z historią w tle", przeprowadzonym przez panią Małgorzatę Racoń - uczniowie klasy drugiej odwiedzili miejsca, które w istotny sposób zapisały się na kartach historii miasta Nowego Sącza. W trakcie wędrówki uczniowie zobaczyli "Willę Marya"-dom Bolesława Barbackiego, by na końcu udać się na jego grób oraz innych poległych z okresu I i II wojny światowej. Na "starym cmentarzu" uczniowie pomodlili się nad mogiłami, przyozdobili je zrobionymi przez siebie flagami Polski oraz zapalili znicze. Obszerna galeria na naszym